zaterdag, oktober 29, 2005

Petra overhead Pijnacker

Mijn collega’s van ROGAM Bedrijfswagencentrum hebben zo ongeveer twee jaar mijn verhalen aan moeten horen over mijn vlieglessen. En in die tijd had ik van sommige collega’s de interesse gewekt voor het maken van een rondvlucht na het halen van mijn vliegbrevet. Een van hen was Petra Post waarmee ik afgelopen week een afspraak maakte om een eindje mee te vliegen. Dus vliegtuig gereserveerd en afspraak per e-mail bevestigd en ook nog wat informatie en tips meegestuurd. Op zaterdag was ik al vanaf 15:00 uur aanwezig op de vliegclub voor het maken van de nodige voorbereidingen. Petra en haar man Rien verschenen zo rond half vier ten tonele en onder het genot van een drankje heb ik in een beknopte briefing uitgelegd wat er zoal komt kijken bij een vlucht met een sportvliegtuig. Na de briefing hebben bij het vliegtuig nog even de gebruikelijke portretten geschoten en zijn vervolgens ingestapt en naar de landingsbaan getaxied. Tijdens het taxiën nog vrolijk gezwaaid naar de supporters achter het hek en het gezelschap in de bus die een rondrit over het vliegveld aan het maken was. Na de voorgeschreven checks van motor en instrumenten waren we ready for departure en kregen we toestemming om de startbaan op de rijden en te vertrekken (cleared for take-off). De start verliep vlekkeloos er stond nauwelijks enig wind van betekenis wat door ondergetekende tijdens het taxiën werd medegedeeld: “We hebben vandaag een slappe zak”. In feite werd hiermee de recht omlaag hangende windsok bedoeld. Na take-off werd snel hoogte gewonnen en vlogen we me een flauwe bocht richting Delft. Van de verkeerstoren kregen we toestemming om richting Pijnacker te vliegen en daar een paar rondjes te vliegen zodat de eigen woonomgeving eens goed van uit de lucht bekeken kon worden. Na een paar rondjes zetten we koers richting Zoetermeer en vandaar naar de Reeuwijkse Plassen bij Gouda. Boven Gouda aangekomen maakten we een bocht richting Dordrecht. Vliegend langs de IJssel passeerden we nog twee heteluchtballonnen en zetten nog koers over Kinderdijk richting de Moerdijkbruggen. Hier zijn we gekeerd en nadat we toestemming kregen van de verkeerstoren zijn we weer terug naar Rotterdam Airport gevlogen via Ridderkerk en de van Brienenoordbrug over Ommoord via meldingspunt Papa (Sint Fransiscus Gasthuis) over het vliegveld al dalend terug in het landingscircuit (righthand downwind 24).De landing verliep gladjes en zonder problemen werd het platform van de vliegclub bereikt. Het vliegtuig moest voor de nacht in de hangaar gezet worden en samen met Rein was dat een koud kunstje. In het clubgebouw de administratie in orde gemaakt en nog wat gedronken. Passagiers tevreden na deze vliegervaring, alleen voor Rien had het wel wat heftiger gemogen. Next time aerobatics?

Geen opmerkingen: