zondag, oktober 02, 2005

First family flight


Na het behalen van mijn vliegbrevet in augustus en het weekendje Duitse wadden was het nu eindelijk de beurt aan mijn gezin om eens een uurtje mee te gaan vliegen. De weersverwachting was niet zo slecht en op een paar flinke buien na was het goed vliegweer. Dus zijn we vol goede moed richting Rotterdam Airport gegaan. Nadat we eerst de gebruikelijke vliegersinformatie opgehaald en het vliegplan ingediend hadden, gingen we naar de vliegclub om met het gereserveerde vliegtuig, een Robin met registratie PH-SVQ ook wel de Quebec genoemd, het luchtruim te kiezen. De kids waren nogal opgewonden en produceerde bijkans meer lawaai dan een Boeing 737 in take-off.

Maar voordat we konden gaan vliegen moesten we eerst nog tanken wat zonder al te veel problemen werd gedaan. We kregen toestemming om naar de baan te taxiën waar de blauwe Pilatus (parakist) ook al stond te wachten. En omdat commercieel verkeer voorrang heeft boven de pleziervluchten mocht de achter ons taxiënde Boeing 737 van Transavia als eerste vertrekken. Daarna ging de Pilatus en vervolgens mochten wij opstijgen.

De eerste meters in take-off waren voor de passagiers best spannend, het was voor de kids pas de tweede keer dat zij gingen vliegen en voor het eerst in het sportvliegtuig. Al gauw vlogen we boven Delft en daar was genoeg te zien om de passagiers af te leiden en te bedaren.

Vervolgens werd de vlucht voortgezet naar De Lier en daarna via Naaldwijk, Wateringen en Loosduinen richting de Noordzeekust. Even een rondje gemaakt boven het huis en de tuin van de Potjes en daarna langs de kust naar Hoek van Holland. Vervolgens tot de stormvloedkering over de Nieuwe Waterweg gevlogen en daarna zetten we koers richting Zeeland. Alle bekende punten (Port Zeelande, Neeltje Jans) hebben we bekeken vanuit de lucht en we zijn in de buurt van Middelburg weer richting Rotterdam gevlogen. We moesten onderweg de buien ontwijken maar dat was geen probleem. Voor Rotterdam kregen we snel toestemming om binnen te vliegen en al gauw zaten we samen met nog twee andere vliegtuigen in het circuit van het vliegveld. De landing was niet echt moeilijk en de piloot ontving een applaus voor de geslaagde landing. In het clubhuis nog even wat gedronken en daarna weer snel huiswaarts.

Geen opmerkingen: