zaterdag, augustus 13, 2005

PPL examen

Vandaag heb ik een brief van de Vliegclub Rotterdam ontvangen met daarin de naam van de examinator die mijn examen gaat afnemen.
Heb direkt een afspraak met hem gemaakt voor vrijdag 19 augustus om 12:00 uur [LT]. Ik moet een vlucht naar Brussel EBBR voorbereiden. Verder zal ik met mijn vlieginstructeur a.s. dinsdag als voorbereiding op het examen ook nog de diverse aspecten van de vliegopleiding doornemen. Ik heb besloten om op donderdagochtend nog een uurtje "naar boven" te gaan om nog even diverse oefeningen te doen. Dit is meer een mentale voorbereiding dan dat dit werkelijk iets toevoegt aan mijn vaardigheden. Donderdagmiddag en avond zal ik dan besteden aan het voorbereiden van de examenopdracht.
Het examen bestaat uit een beoordeling van de vluchtvoorbereiding en de feitelijk vlucht zelf waarbij de vlieger blijk dient te geven van de vaardigheid om: het vliegtuig binnen zijn limieten te besturen; alle manoeuvres soepel en accuraat uite te voeren; een goed beoordelingsvermogen en vliegerschap uit te voeren; luchtvaartkundige kennis toe te passen; en het vliegtuig altijd op een zodanige wijze onder controle te houden dat het succesvolle resultaat van een procedure of manoeuvre nooit ernstig in twijfel wordt getrokken.
Het examen bestaat uit 5 gedeeltes [secties] die ieder als voldoende uitgevoerd moeten worden.
Sectie 1.- Handelingen voorafgaande aan de vlucht en vertrek: vluchtvoorbereiding m.b.t. weersinformatie, div. berekeningen, weight and balance, inspectie vliegtuig, div. procedures, het taxien op het vliegveld, communicatie met ATC.
Sectie 2.- Algemene vliegtechniek: contact met ATC en R/T procedures, rechtlijnige, horizontale vlucht met snelheidsveranderingen, klimmen en dalen, bochten, vliegen bij kritisch lage snelheden, stalls
Sectie 3.- Procedures en route: vliegplan, gegist bestek en kaartlezen; bijhouden navigatielog, aanhouden koers en snelheid, uitwijken, gebruik radionavigatiehulpmiddelen, elementair instrumentvliegen
Sectie 4.- Procedures bij nadering en landing: precisielanding, crosswindlanding, landing zonder vleugelkleppen, glijlanding, doorstarten, acties na de vlucht.
Sectie 5.- Gesimuleerde motorstoring gedurende de start, gesimuleerde noodlanding en voorzorgslanding, overige noodtoestanden.
Als alles volgens plan verloopt [het weer kan nog spelbreker zijn] en ik laat mij van mijn beste vliegerskant zien dan ben ik a.s. vrijdag in het bezit van een vliegbrevet.


[foto] Robin DR400/120 - éénmotorig sportvliegtuig voor 4 personen. Dit is het type vliegtuig waarop ik bijna al mijn lesuren gevlogen heb. Ik hoop hiermee nog vele privévluchten samen met vrouw en kinderen, familie, vriendenn, collega's en bekenden te maken.



Geen opmerkingen: